القائمة الرئيسية

الصفحات

السميط التركي الهش و3اطعمة للجبنة فاطمه ابو حاتي

السميط التركي : عجينة هشة ورهيبة جدا سميط هتاكلي صوابعك وراه من حلوتو هتقدمية ع الفطار حلو ورائع ع العشا مش هيقول لا .
السميط التركي سفرتي

المقادير :
عجينة السميد :
 4 كوب دقيق منخول
نصف كوب ماء دافيء
2 علبة زبادي
2 ملعقة كبيرة زيت
ملعقة كبيرة خميرة
ملعقة كبيرة سكر
ملعقة كبيرة خل
رشة ملح
مكونات الجبنة :
جبنة بوك
فلفل رومي احمر
زيت
رشة زعتر
زيتون مفروم
ملعقة كبيرة جبة البركة
ملعقة كبيرة نعناع ناشف
زيت زيتون
للوجة :
2ملعقة كبيرة عسل اسود
2ملعقة كبيرة ماء
حبة البركة
سمسم

شاهد ايضا : طريقة عمل فطاير الشاى للشيف فاطمه ابو حاتي


الطريقة :
1- علي الدقيق نزلي الملح والسكر والخميرة وقلبيهم نزلي الزبادي والخل واعجني ونزلي الية حبة بحبة لغاية متلاقي خلاص العجينة لمت وبقت طرية جدا استري في العجن مش اقل من 10دقايق بعد متعجنت كويس نزللها الزيت ولميها مع الزيت لغاية متمتصة وغطيها وسبيها تخمر في مكان دافي .
2- ابتدي بعد متخمر ع رشة دقيق واكور العجينة وعلي كل ورة انزل قطعة جبنة بوك وافردقطعة قطعة والفها رول اخلص كل الكور وبعدين ابتدي الفها رول رفيع كل اتنين مع بعض وابتدي الفهم علي بعض والفهم دايرة وانزلهم في الصنية واكمل كل الكمية بنفس الطريقة .
3- اسيب كل القطع تخمر تاني واخلط المية مع العسل وادهن الوش وارش وجهة بحبة البركة والسمسم وادخلهم فرن سخن اوي ع اعلي درجة وادخلهم الرف الوسطاني لغاية مياخد لون من فوق من تحت لو شوايتك بتولع مع تحت شغليها ع الهادي لو لا يبقا بعد مياخد لون من تحت ولعيها ع الهادي ياخد لون من الوش .
4- لعمل اطعمة للجبنة في صنية مدهونة زيت انزل شرائح الفلفل وادهنهم زيت بسيط ورشة زعتر وادخلهم الفرن اول ميتشوي اخرجة اقشرة وافرمة واخلطة مع علبة بوك واحفظها في التلاجة ممكن كمان انزل علي علبة جبنة حبة البركة والنعناع واقلبهم وعلي علبة جبنة انزل زيتون مفروم ميكونش حادق ويكون متصفي كويس من المية واخلطهم واحفظهم في علب في التلاجة .

هل أعجبك الموضوع؟

تعليقات