القائمة الرئيسية

الصفحات

كيك موس الشيكولاتة الرهيبة فاطمه ابو حاتي

كيك موس الشيكولاتة : عيارة عن اكواب كيك علي موس الشيكولاتة اكواب حلوة جدا طعمها حلو بتتاكل باردة في الصيف وممكن تتعمل في عزومة او تتعمل في وجود اي ضيوف .
كيك موس الشيكولاتة الرهيبة سفرتي

المقادير :
مقادير الكيك :
كوب وربع دقيق منخول
ربع كوب كاكاو خام
2 بيضة
نصف كوب زيت
نصف كوب لبن
3/4 كوب سكر
ملعقة صغيرة بيكينج بودر
ملعقة صغيرة فانيليا
رشة ملح
مقادير الموس شوكليت :
كيلو لبن
2 كيس كريم كراميل
2 شيكولاتة سادة
6 ملعقة كبيرة كريم شانتي (2كيس )
6 ملعقة كبيرة نسكويك
2 ملعقة كبيرة نشا
ربع كوب سكر
للتسقية :
كوب لبن
2ملعقة كبيرة نسكويك

شاهد ايضا : طريقة عمل الكيكة الاسفنجية للشيف فاطمه ابو حاتي

الطريقة :
1- في بولة انزل البيض والفانيليا والسكر واخلط المكونات كلها بالمضرب الكهربائي لغاية مالقوام يعلا ويبقا كريمي ولونة ابيض انزل الزيت سرسوب مع الخفق واللبن بنفس الطريقة لغاية ميتختلطو مع بعض .
2- اخلطي الدقيق مع الملح والبيكينج بودر والكاكاو وانخليهم علي الخليط السائل وقلبي في اتجاه واحد لغاية ميختلطو وانزل الخليط علي قالب مقاس 26 مدهون زيت ومبطن بالدقيق ودخليها الفرن السخن علي 180علي الرف الوسطاني مده 40دقيقة واختبرها من النص اول متستوي اطلعها واسبها تبرد .
3- بعد مبردت اقلبها واشيل الجزء اللي من فوق الناشف واكسرة وانزلة في كاسات والجزء اللي تحت ارجعة الصنية تاني وابتدي اسقيها  بخليط التسقية وابتدي ايقي اللي في البولات والكيكة اللي في القالب .
4- علي اللبن انزل كل مكونات الموس واقلبهم علي البارد ادوبهم وارفعة علي النار استمر في التقليب لغاية مالخليط يغلي واشيلو من ع النار وابتدي اوزع الخليط علي الكيكة الكاملة طبقة كويسة وعلي الكاسات اعملهم طبقة اسبها تبرد وادخلها التلاجة تتماسك واخرجها اقطها والكاسات ازينها بالشيكولاتة المبشورة والكريز واقدمهم بالهنا .

هل أعجبك الموضوع؟

تعليقات