القائمة الرئيسية

الصفحات

وردات التمر الهشة جدا فاطمه ابو حاتي

وردات التمر الهشة : احلا وردات بنشتريها من المحلات من برة وبتعجبنا جدا هنعملها في البيت بنفس الطريقة والطعم يكفي انك ضمنة نضافتها وجودتها وسهلة جدا .
وردات التمر الهشة

المقادير :
5 ونصف كوب دقيق منخول
كوب لبن دافيء 
كوب ماء دافيء
ربع كوب زيت 
2ملعقة كبيرة سكر 
ملعقة كبيرة خميرة 
رشة ملح
باكو بيكينج بودر 
الحشو :
عجوة 
2 م ك زبدة طرية 
للدهن :
2م ك لبن بودر 
م ص سكر 
3 م ك ماء 
رشة نسكافية 
سمسم محمص

شاهد ايضا : طريقة عمل المعمول بالتمر والجوز للشيف فاطمه ابو حاتي

الطريقة :
1- في العجان او في بولة انزل بالدقيق والملح والسكر والخميرة والبيكينج بودر واقلبهم مع بعض انزل بالزيت واقلبهم كويس مع بعض انزل بالماء واللبن واعجن لو لقتيها ملزقة زودي شوية من الدقيق جافة شوية من المية لغاية متظبط معاكي اول متبقا عجينة طرية استمري في العجن مش اقل من 10دقايق سبيها متغطية في مكان دافيء تخمر .
2- هاتي العجينة قسميها كرات متساوية وغطيها وسبيها 10 دقايقترتاح وهاتي العجوة واعجنيها بالزبدة لغاية متطري متحطيهاش ع النار خالص هتنشف ومش هتعطيكي نتيجة مظبوطة .
3- افردي اول كورة ونزللها العجوة وقفلي عليها وبالسكينة قطعي من الاطراف عشان تعمليها شكل وردة لو حبة تعمليها مفتوحة افريها بالطول وافردي عليها العجوة بالطول لفيها رول واعمليها حلقة مفتوحة الزقي اطرافها بطططيها وقطعي الاطراف زي الوردة وكملي كميتك حسب زوقك اخلطي مكونات الدهن وادهني المعجنات بعد متخمر تاني في الصواني ونزلي ع الوش السمسم.
4- دخليها الفرن سخن علي 200ع الارضية اول متاخد لون دهبي من الارضية اطفي تحت وشغلي فوق ع الهادي وسبيها تاخد لون دهبي وقدميها .
هل أعجبك الموضوع؟

تعليقات