القائمة الرئيسية

الصفحات

بسكوت البرتقال فاطمه ابو حاتي

بسكوت البرتقال : مينفعش يكون في عيد من غير بسكوت البرتقال هتعملية في البيت بكل بساطة وسهولة طعمة حلو جدا واحلا من المحلات وتكلفة بسيطة .
بسكوت البرتقال سفرتي

المقادير :
كيلو دقيق فاخر منخول
2 كوب سمنة باردة 
2 كوب ونصف سكر بودرة 
كوب عصير برتقال 
4 بيض بدرجة حرارة المطبخ
ملعقة صغيرة فانيليا 
ملعقة صغيرة اصنص برتقال 
كيس بيكينج بودر او ملعقة كبيرة 
رشة ملح

شاهد ايضا :  طريقة عمل بسكويت الشيكولاتة بالبندق للشيف فاطمه ابو حاتي

الطريقة :
1- في العجان او بالمضرب او في الكبة انزل السمنة السمنة تكون من التلاجة اخلطها تنعم ولونها يفتح انزل السكر البودرة واخلط لغاية مالمكونات تختلط وتنعم خالص ويكون لونها ابيض .
2- نزلي البيض والفانيليا بيضة ببيضة مع الخلط اول ميختفي البيض خالص خلاص اختلطو انزل بالاصنص وعصير البرتقال متكتريش في السائل عشان البسكوت مينشفش.
3- بعد مخلطنا المكونات اخلطي الدقيق والملح والبيكينج بودر ونزليهم علي الخليط والعجينة لمت معايا الافضل اغطيها واسبها في التلاجة نص ساعة ترتاح والافضل انك تكون بتشتغلي في مكان بارد مش في مكان حار والصنية تكون مدهونة بمسحة بسيطة من الزيت بسيطة جدا ولو حبة تعملية باللبن بلي البرتقال والاصنص باللبن وممكن تعملية ابيض وشيكولاتة .
4- شكلي البسكوت في الصواني او الصاج ودخلية فرن سخن علي 170 علي الشبكة اول مياخد لون دهبي اخرجة اسيبة يهدا والصاج يهدا خالص قبل مشكل فية تاني وبعد مالبسكوت برد اطلعة انزلة علي  علبة محكمة الغلق ولو دخلتية فرن بارد خالص هيسيح ويتبهدل خالص ولو حباه يتعمل في المكنة تزودية ربع كوب دقيق .
هل أعجبك الموضوع؟

تعليقات

تعليقان (2)
إرسال تعليق
  1. اولا تسلم إيدك يا ابنتي الحبيبة انا عاوزة اعمل الرز اللي عملتيه في البرنامج العزومة رز عملتي مع الزيت فخمة وانا عملته وعجيب الأحفاد وانا نسيها وعاوذه اعمله من فضلك

    ردحذف
    الردود
    1. كل وصفاتي علي الموقع دوري علية هتلاقية ان شاء الله وتسلم ايدك وبالهنا

      حذف

إرسال تعليق