القائمة الرئيسية

الصفحات

الفسيخ الجاهز : احلا طريقة لعمل الفسيخ طريقة صحية جدا ومظبوطة طريقة الفسخاني من جوة محلة وسر من اسرار طراوة الفسيخ وجمال طعمة وملحة المظبوط  هتعملي بالطريقة دي كميتك بنجاح .
طريقة عمل الفسيخ الجاهز سفرتي

المقادير :
بوري
ملح
2ملعقة كبيرة شطة
 ملعقة كبيرة كركم
كوب زيت

شاهد ايضا :  طريقه سهله لطبيخ الفسيخ وبطريقة حلوة

الطريقة :
1- اجيب البوري بتنشيفة وتنضيفة من الخياشيم بمناديل او قماشة وامسحة كويس اوي من اي رمل او طين او دم لازم ينضف خالص شيء اساسيفي عمل الفسيخ عشان تلاقيه احلا واجمل من بره وانضف ومن غير ميبوظ ولا يدود ولا يعفن ويكون سليم مية المية .
2- الحاجة النمهمة تنشيف وتنضيف البوري من اي مية وتجفيفة كويس اوي اوي ويكون طازة مش بايت في اي تلج يكون بيلمع وعينة بتلمع والبوري يكون بيلمع وزي الفل .
3- كل سمكاية بتاخد 3معالق كبيرة ملح في منطقة الخياشيم والفم للملح حطي الشطة والكركم الاتنين بيكونو ماده حافظة للفسيخ وبيعطي لون وطعم حلو جدا هاتي كل سمكة ومن عند الضهر وابتدي اعملي للسمكة مساج علي الهادي المهم ان العضمة متتكسرش الطريقة دي هطري اللحم ةتصلة عند اللحم ووقت الاكل هيكون سهل وزي الزبدة .
4- اتاكدي ان الفسيخ بقا نضيف جدا وناشف تماما واخلطي الخلطة وابتدي رشي في الكيس ارضية من الخلطة وابتدي احشي خياشيم السمك دخلي لجوة وامليها كويس قوي من النحيتين وابتدي رصي كل سمكة عكس التانية وعليهم طبقة من الملح  ورشة من الزيت علي السمك وهكذا لغاية متخلصي كل كمية البوري وانك ترصيم عكس بعض ده مهم جدا في نجاحة .
5- فضي منة اي هوا في الكيس وربطية كويس اوي ودخلية في عدة اكياس مش اقل من 9اكياس وفي كل مرة لازم تخرجي الهوا اكتمية خالص ولفية ببلاستيك فل وعلي صنية وفي مكان مفيهوش لا هوا ولا شمس يكون ضلمة في الفرن تحت الرخامة اي مكان ميتفتحش وكل يومين لفية علي ناحية وسبية من 20الي 25 يوم لو في الشتا ممكن يعد 30يوم اما في الصيف من 15الي 20يوم طلعية نضيفية وافتحية واستمتعي باحلا طعم .
هل أعجبك الموضوع؟

تعليقات