القائمة الرئيسية

الصفحات

الحمام المحشي فريك فاطمه ابو حاتي

حمام محشي : هنعمل مع بعض احلا حمام بالفريك مفيش احلا من كده هتعرفي ازاي تحشية صح وميفرقعش منك في السوا وطعمة هيكون رائع.
الحمام المحشي فريك سفرتي

المقادير :
2جوز حمام
بصلة كبيرة مفرومة 
ربع كيلو فريك مغسول ومنقوع 1/2ساعة 
رشة قرفة 
رشة بهارات سبعة 
ملح
فلفل 
2 فص مستكة 
كبد مقطعة صغير 
مكعب مرق 
ربع كوب ماء 
للبوكية جارنية :
1 طماطم 
1 بصلة 
جزرة 
2 فص مستكة 
ورقتين لورا 
حبهان بودر 
ملح
فلفل 

شاهد ايضا : طريقة عمل الحمام الكداب من الشيف فاطمه ابو حاتي

الطريقة :
1- بعد منضفت الحمام وغسلتة ونقعتة 10دقايق في مية وخل واصفية من اي مية وكمان الحمام لازم يكون مدبوح من فوق عشان نعرف نحشية .
2- علي النار في طاسة انزل سمنة وزيت يسخنم اوي انزل البصلة واشوحها وانزل الكبد وفلفل وبهارات سبعة والقرفة واقلبهم اول مالكبدة تستوي والبصلة تاخد لون انزل الفريك واشوحة مع البصل لغايبة ميسخن الفريك لاوزم يكون متصفي من اي مية خالص وانزلة المية المغلية واظبط الملح واسيبو يتشربها وغطي واهدي واسيبة يستوي نص سوا .
3- هاتي الحمام افصلي الجلد عن اللحم براحة خالصوابتدي احشي من عند فتحة الزور ونزلي لتحت ومتحاوليش تمليها اوي عشان متفرقعش ولما ييجي الفريك ينفش يلاقي مساحة واحشي البطن وكتفية .4- هاتي مية سخنة بتغلي في حلة حطي كل مكونات البوكية جارنية ونزلي فيها الحمام واول متغلي هدي النار وغطي وسبيها مده ساعة مش اكتر من كده بعد ساعة اختبري سوا لو استوي صفية من الشوربة وطلعية حمرية في زيت وسمنة الاتنين هيحمروة حلو ويخلوة مقرمش كمان ممكن تدهنية كاتشب وتدخلية الفرن ياخد لون .

هل أعجبك الموضوع؟

تعليقات

3 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق